söndag 27 september 2009

2007 Perdera

Det här är också ett vin som jag tänkt prova, men aldrig kommit till skott med. Nu tog jag chansen och det ångrar jag inte. Producenten Argiolas är en familjeägd gård på södra Sardinien. Deras flaggskepp Turriga får mycket positiv uppmärksamhet, ser fram emot att få tillfälla att prova den. Perdera är ett betydligt enklare vin, säkert gott till olika charkuterier, pasta eller varför inte pizza. Druvblandningen är 90% monica, 5% bovale sardo och 5% carignano. Druvan Monica var okänd för mig, så efter lite läsning får jag klart för mig att denna Sardinska druva levererar lättdruckna vardagsviner.

Doften är initialt stört läcker, med massor av mörka mogna körsbär, lite salmiak, en hel del fattoner, allt toppat med lite choklad. Efter en tid i glaset skiftar den mer åt cigarr och tobak. Efter ytterligare en tid så växlar frukten över till mer röd karaktär. Nu känns de klassiska syrliga körsbären igen, men också lite blandade örter. Det här lovar gott.

Smaken kan inte lura någon att det är något annat än italienskt i glaset. Vinet är super tydlig på körsbär. Det var längesedan jag kände det så tydligt som i det här vinet. Vinet har en personlig touch, precis som jag gillar. Den har en bra struktur med fina sandiga tanniner. Trots att den är ganska lätt i sin kropp så är det ändå en rätt så rejäl skjuts i smaken. Ju mer syre i vinet, desto mer går det åt syrlig röd frukt.

Jag gillar det här vinet. Helt klart ett av de mest spännande i sin prisklass. Andra har inte varit lika glada över det. Så kan det vara.



Inga kommentarer: