måndag 7 september 2009

2006 Château Pont Saint-Martin




Kvällens vin hälls upp blint för mig.



Oj, stor och tydlig animaliska toner slår emot mig. Massor av charkuterier, korv och mörk dov frukt med tungdpunkt på björnbär. Jaha, nu har jag redan bestämt mig. Det här måste vara Syrah från Rhone! Jag sniffar igen, jo men så är det, det är Crozes-Hermitage säkert.

Jag smakar och i munnen är vinet läckert stramt, lite eldig men med massor av mörk frukt och en del fat.

Jag ändrar inte uppfattning. Mitt svar är Rhonesk Syrah.


2006 Château Pont Saint-Martin, Pessac-Léognan, Bordeaux, SB 96860, 195:-

OK!! Det kunde jag aldrig tro. Bordeaux. Vinet är uppbyggt av 90% Merlot och 10% Cabernet Sauvignon. Visst är vinet ungt och det fick inte vila många minuter i karaffen innan vi gav oss på det, men jag var övertygad om Syrah.

Sen händer det här som är det besynnerliga. Nu när jag sett etiketten och ursprunget så ändar plötsligt vinet karaktär! Är det möjligt att prova ärligt när man vet vad som är i glaset??

Charken tonas ner, visst finns det animaliska kvar, men fram kommer även dofter av ceder, blyerts och fat. O gräs som ligger mer åt hö än grönt.

I munnen finns stramheten blandat med syrlig mörk ung frukt. Samt de klassiska blyerts dragen och svagt kaffe.

Vinet är väldigt gott och det här är bättre än Ch. Bernadotte som jag provade senast. I Pont Saint-Martin är kroppen tyngre och svansen längre.


Här är en till som provat Pont Saint-Martin och liknade till Chateauneuf-du-Pape.

Inga kommentarer: