tisdag 28 juli 2009

2006 Gigondas Domaine de la Maurelle


Det dricks inte så mycket Gigondas här. Varför? Jag har inget bra svar på det. Har kanske inte fått någon hallelulja-moment av dessa viner ännu. Men för att få det krävs ju att man provar en del också, så det här får ses som ett trendbrott.
Druvblandningen är 60% grenache, 30% syrah och 10% mourvèdre.
Här pratar vi ung doft, med allt som följer det. Bärig, vanilj, knäckig och kola. Fräscht.
Smaken följer samma mönster. Bärig, vanilj och knäckig. Eldigt avslut med mjuka tanniner.
Ett trevligt vin, behagligt att dricka, men inget som kanske skakar om mig. Priset ligger på cirka 12 euro.

3 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej Micke!

Gigondas är lite lurigt. Allt från nektar till mindre trevliga viner. Förmodligen hade man hittat massor av kul viner om man bara orkat leta och prova ihärdigt nog. Själv har jag flera gånger tänkt tanken att nu är det dags… men aldrig kommit längre.

Fortsätt ditt ihärdiga utforskande – det är unikt i blogggsfären. Jag håller på dig!

Ha det bra!

/ MV

Micke sa...

Hej MV
Tack för din uppmuntran. Hoppas snart att din semester är över, så vi får läsa mer på din blogg ;). Jag håller med den som kommenterade dig med: är det inte snart dags att ge ut en bok! Dina inlägg är dom mest utförliga i svenska bloggsfären. Kan Henrik Ungert så kan väl du också.

Ha det gott

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Som tur är har jag semester ett tag till… efter Frankrikeresan jobbade jag ett par veckor och nu har etapp två av semestern kommit och då trodde jag att jag skulle hinna blogga. Lite för optimistiskt har det visat sig. Om drygt en vecka hoppas jag få lite mer tid.

Skriva en bok är nog ingen bra idé. Jag tror aldrig att jag skulle bli färdig. Däremot har en av kompisarna i vingänget haft en idé om att ge ut en bok och enligt obekräftade rykten har han fått okej från ett förlag att påbörja projektet. Det ska tydligen handla om smakinriktningar (han är lite hemlighetsfull).

Ha en fortsatt bra sommar!

/ MV

PS. Såg att du klämt din sista Ojai Verna´s och att den tydligen inte hade blivit bättre med tiden. Synd att de inte håller bättre än så. DS