söndag 3 maj 2009

2006 Enamore

Nu ryker den sista av mina Enamore. Jag har skrivit om den förr. Allegrinis sammarbete med Bodega Renacer i Argentina. "Amarone-tillverkade" 50% malbec, 25% syrah, 22% bonarda och 3% cabernet franc.

DOFT: Drivor med plommon, högar med körsbär, nävar med russin och på toppen av det rökt salami och fat.


SMAK: Läckra lädertoner, friska körsbär och söta russin. Fatigt och eldigt. Massor av katrinplommon! Avslutet är en skål med katrinplommon, ringlat på det, hemmagjord chokladsås.


2006 Enamore, Argentina, 195:-, SB 96053





1 kommentar:

Unknown sa...

Nietzsche slog minsann huvudet på spiken när han proklamerade den rätt uppenbara insikten att världen är subjektiv och att det inte kan finnas någon absolut sanning. -Vad ett glas rödvin är för dig är inte nödvändigtvis samma sak som det är för mig. I min världsbild är t.ex. bag-in-box vinet ett alldeles förträffligt påhitt och har en given plats vid middagsbjudningen, du däremot har andra prioriteringar vad jag förstår.. Jag följer din blogg till och från, och fascineras av dina målande beskrivningar av alla intryck du får, så pass att jag tänkt att jag nå'n gång skulle köpa hem nå't vin som du skrivit om och se om jag kan förnimma samma saker som du, jordgubbar, chokladsås och allt det där. Vem har mest rätt, du eller Nietzsche? Smakar det verkligen läder och mull om vinet, eller är det bara i ditt huvud Micke? =)
Hursom, jag vill att du klurar på lite förslag på goda vita torra/halvtorra viner för runt en hundring. Jag har fått för mig att jag inte är så förtjust i rieslingviner men du får gärna motbevisa mig! Du har säkert många goda idéer på lager som vanligt. Det är ingen panik så ta det när du har tid.. (semesterschemat är viktigare!)


Ha det gott!