tisdag 13 januari 2009

2005 Rocca Guicciarda Riserva

Dags att följa upp en gammal trotjänare. Förra årgången tyckte jag väldigt mycket om. Lagom tills jag upptäckte det och tänkte köpa på mig lite så stod 05:an på hyllorna istället. Jag minns en 1999 som jag drack någon gång 04, den var mycket trevlig. Jag hittar en gammal anteckning om vinet och ser att jag betalade 145:- för den då. Nu ligger den aktuella årgången på 129:-. Vad kan den anledningen vara? Hoppas inte Baronen tummat på kvalitén.



Direkt i glaset har vinet en klart tydlig körsbärsfrukt. Men även en hel del röda bär som tex hallon. Doften är bärig och fräsch. En uns av choklad letar sig upp. Även en känsla av krämighet.

I munnen är vinet slankt och fräscht. Tydliga inslag av körsbär och röda bär. Även här hittar jag en uns choklad, och en lätt touch av fat. Vinet är något tunnare än jag minns det från förr. Kanske bara inbildning. Till en okomplicerad middag tror jag det här sitter perfekt. Men frågan är om jag inte kan hitta en annan toscanare som ger mer för pengarna.

2005 Rocca Guicciarda Riserva, Italien, 129:-

Inga kommentarer: