tisdag 20 januari 2009

2005 Cá di Pian

Ett vin med en noshörnings kraft och styrka? Familjen Rivetti kan knappast vara okänt av någon vinintresserad. Cá di Pian är en av deras Barbera d´Asti-viner i den lägre prisnivån. Lagring sker i nya,mediumrostade franska ekfat i ett år. Ingen klarning eller filtrering. Det var ett tag sen jag sist provade Cá di Pian. Redan i handen känns flaskan tyngre än tidigare årgångar. Kan det stämma?

Doften är riktigt tydlig på fatkaraktär. Vinet ger ifrån sig en stor och inbjudande doft. Förödande goda choklad och mörka körsbärstoner retar min aptit. En fin nyans av svamp lockar mig ut i skogen, där imponerande ekar växer.

I smaken har vinet en ännu tydligare ekfatskaraktär. Runt träden växer mörka, stora bigaråer. Från de nya dyra eken kommer toner av vanilj med på köpet. En god chokladsmak ger mig välbehag. Den varma mörka frukten lämnar ett långt avslut i munnen. Ett litet minus blir det när dom sista sekunderna i avslutet lämnar ett alltför träigt avtryck i munnen.

Visst är det här ett riktigt gott vin och jag kommer att följa den i flera årgångar. Hoppas bara den kraftiga eken var tillfällig.



2005 Cá di Pian, La Spinetta, Italien, 179:-

Inga kommentarer: