lördag 30 juni 2012

2009 Montirius Vacqueyras "Le Clos"

Fredagen leder till ett spontant besök hos min gode vinvän Patrik. Han är nämligen gräsänkling och jag tvekar inte till att hjälpa till med att dricka upp lite vin från hans förråd.

Först ut är en riktig favorit för mig. Just 09:an av "Le Clos" har en läcker skitig doft av stallbacke, hästgödsel och animaliskt. Rejält fruktig med slösaktigt av hallon, biggaråer och plommon. Här finns också en fläkt med franska örter. I munnen är vinet koncentrerat, varmjordigt och friskt. En reduktion av hallon. Biggaråer. Lakrits. Franska örter. Mums. Lite hetta finns av alkoholen (14%) ikväll. Det är inte på något sätt störande. Avslutet är gott och läskande i munnen.
Jag älskar det här vinet och hoppas att jag får prova det många gånger till.

SB : 74827 (SB listar 07:an på webben)
Pris : 199:-

Fortsättning följer.......

Inga kommentarer: