söndag 1 juli 2012

2003 Chateau Montus Cuvee Prestige

Fortsättning hos Patrik med vin. 2. Det var längesedan jag drack några av Alain Brumonts viner. Det var en period när alla gick man ur huse för att lägga beslag på några Montus. Tyvärr så tyckte jag då att dessa var Tannat vinet var toksträva, torra och ogina. Så jag köpte inga. Det gjorde istället min vän, i massor. Tacka för det.......
för doften på detta vin är sinnessjukt bra. Mörk frukt med stort intryck av chark, blod och allmänt animaliskt. Här finns också lakritsrot och tändstickssvavel. Faten är ett snyggt komplement till frukten och efter en stund i glaset så tittar lite svag söt vanilj fram. Hängande över allt ligger en ridå av blommor. Långt senare på kvällen kan jag känna toner av hö. Väldigt bra doft och precis sån som jag är knäsvag för.
I munnen är frukten tät men absolut inte tjock. Hästgödsel, torr mörk choklad och moreller sjunger högst. Under det finns ceder från ekfaten. Tanninerna är förvånansvärt snälla och inbäddade i frukten. Syran är pigg men inte skyhög. Avslutet är långt, torrt och fräscht.
Satan i gatan så gott. Tack Patrik och roligt för dig som har många fler på lut.

Fortsättning följer.....

SB : Släpptes dec. 2005
Pris : 299:-

5 kommentarer:

Joakim sa...

Tack för det! Har 90 och 96 Cuvee Prestige kvar - undrar hur de är numera....? :-)

Micke sa...

Ojojoj fantastisk intressant. Har du provat några av dem på senare tid? Hur har de mognat?
Det här vinet blev årets överraskning för mig. Jag fick det helt blint. Nu ångrar jag att jag inte köpte några själv. Jag har bara ett par 04:a Bouscasse VV liggandes. Kan bli bra det me.

Joakim sa...

Det var nog 5 år sedan jag provade dem tillsammans och då var de som ett par bra Bx-viner! :-) Måse nog prova dem igen snart...

Australia Rock sa...

Lustigt detta. Köpte std Montus från 2005 för några år sedan som legat till sig och drack en flaska i helgen. Många år att förbättras i mörker. Lite strävt men mycket gott eller skitgott!

Micke sa...

Joakim, låter som en utmärkt idé. Jag följer bloggen och väntar på inlägg ;-)

A.R. Trevligt sammanträffade, kul att även std varianten klarar av att leverera med lite ålder.