tisdag 3 juli 2012

2009 Juliusspital Wurzburger Stein Riesling GG

Tredje vinet ut hos min gode vän Patrik är ännu stor favorit hos honom. Det är allt för sällan jag provar viner från Franken. Det uppenbaras nu när jag får denna juvel i mitt glas.

- Druvorna från årgång 2009 är kanske de allra bästa som jag har upplevt under min tid här på Juliusspital, säger Benedikt Then källarmästare och chefsvinmakare.

Vingården Stein är en av Tysklands mest berömda och ligger ovanför staden Wurzburg ( svårt med tyska bokstäver i iPhone ). Det är en stor och brant, stenig sluttning i ett perfekt söderläge. Jordmånen som domineras av musselkalk ger viner med en utpräglad elegans och en tydlig mineralkaraktär.

Underbart stram doft med stenkross, flinta och rökiga mineraler blandas med honungstoner, vita blommor, citrus och små bakomliggande petroleum dofter.
This I like !!
Smaken är torr, stram och har en knivskarp syra. Här finns lite smått gula toner av nektarin och citrus, men det är framför allt mineraler som låter sig smakas. Sjujäklars vad mineraler här är. Helt galet och så jäkla gott. Behöver jag säga vad det långa rena avslutet munnar ut i? Ska man någon gång föreställa sig terroir i ett vin, så är det så här jag föreställer mig det ska smaka.
- Tack Patrik.

SB : slutsåld
Pris : 299:-

Inga kommentarer: