söndag 23 oktober 2011

2009 Charles & Charles Cabernet/Syrah

Efter mitt möte med den karismatiske Charles Smith på 19 glas förra året, så är det alltid spännande att följa hans viner. Nu har ett nytt vin kommit där han har inlett ett sammarbete med Charles Bieler.
Druvblandningen i vinet är 51% cabernet sauvignon och 49% syrah. Vinet kostar 110:- och kom i beställningssortimentet 1 september, men jag såg nu att det står tillfälligt slut hos leverantör på SB:s hemsida. Jag var nyfiken förstås men samtidigt har jag kanske inte hyllat de billiga röda vinerna från Smith tidigare, så jag skruvade ner mina förväntningar lite.

Doften känns enkel. Lite vanilj och röda bär, kanske en uns anis också. I munnen finns en ren och enkel frukt av små söta röda bär som blandas med lite plommon. Det är medelfylligt med en helt ok syra och den har kanske inte den allra längsta eftersmaken.

Nja, ganska enkel om än rätt god. Det roliga är att jag lämnar ett glas kvar i flaskan om kommer ihåg det dag tre. Då jag smakar har det hänt något, den har växt lite till en större skjortstorlek, inte mycket men tillräckligt. Nu finns igenkännande C. Smith-stil med en röd bärpaj och en fluffig vaniljmousse därtill. Gott. Johan P har också provat.

SB : 70987
Pris : 110:-


Inga kommentarer: