onsdag 10 november 2010

2007 Kopke Reserva

Det här vinet har funnits på bolagets hyllor sen i april, men det var först nu som jag fick möjlighet att prova det. Kristoffer var den som drog korken ur flaskan och serverade mig blint. Vinets druvmix är 50/50 av Touriga Nacional och Tinta Roriz. Det har fått vila i 14 månader på nya franska ekfat.

Doften är stor och fruktig. Som det brukar från Douro. Det doftar gott. Ungt och modert. Massor med svartvinbär och hallon. Ruskigt mycket vanilj från ekfaten. En dos var av choklad och kaffe. Som svar från den unga frukten en touch av viol, innbillar jag mig. Över lag en tilltalande doft som nog gillas av den breda publiken och även mig i det här fallet. Kanske inte en stor personlighet, utan mer så där gotti gott.

Smaken är också stor och sötfruktig. Ändå har vinet en fräsch syra som håller vinet från att kladda ihop. Mycket hallon, svarta vinbär och förstås söt vanilj. Chokladiga drag blandas med violtoner. Finkorniga tanniner som ändå är bestämda och tydliga. Ett ungt ch fylligt vin, som är gott och charmigt i en modern skolad stil. Tycker mig känna att vinet kan nog vinna på att få ligga en fyra till sex år i källaren. Tusan om jag inte ska lägga undan ett knippe för att se efter.


SB : 2520
Pris : 119:-

Inga kommentarer: