tisdag 9 november 2010

2001 Château Fabre-Gasparets, Cuveé 1651 Oak Aged

Ännu ett vin som jag drack förra veckans höstlov. Känns längesedan när man tittar på ut den här dagen snöfall. En hel dag användes till att elda upp de beskurna äppelträdgrenarna. Brasdagen avslutades med korvgrillning över glöden tillsammans med barnen.

Jag tycker det är jättekul att leta upp lite mogna vardagsviner i beställningssortimentet. Det här vinet lagerhåller Granqvist. Vinet kommer från Corbières i Langeudoc-Roussillon och det framställs av producenten Chateau Fabre-Gasparets som har sina vinodlingar runt om den lilla staden Boutenac. Här växer vinrankorna på terraserade odlingar i ett medelhavsklimat. Det är därför viktigt att odlingen sker på en relativt hög altitud så att syra och sötma uppnår en per-fekt balans. Totalt 20.000 flaskor finns producerat av detta vin. Druvblandninger är Mourvèdre 60%, Syrah 30% och Grenache 10%.

Doften är väldigt läcker. Stor och tydligt mogen. Det gillar jag. Söta katrinplommon rullade i cacaopulver. Russin och fikon skickar en lätt portvinssignal. Söta bigaråer som landat på backen bland blöta höstlöv. Under kvällen växlar den doft flera gånger och jag klottrar ner ord som tonkaböna, hudcremé, målarfärg, nougat, hallon och lingon. För mig är en sån här doft galet gott och roligt att sniffa på.

Smaken är också mycket mogen med katrinplommon, bigaråer blandat med syrligare mörka körsbär, choklad, fikon och hallon. Lingonsyrlig som senare är klockren tranbärsjuice. Avrundade tanniner som ett fint ålderstecken. Eftersmaken är moget och varmt fruktigt. Det lämnar en kompott av choklad och fikon kvar i munnen. Mmmm... jag gillar vinet. Smakabra.



SB : 87862
Pris : 119:-

Inga kommentarer: