torsdag 3 juli 2008

2006 Clairet du Château de Lisennes Rosé


Jag firar det vackra vädret med en rosé. Plus en stor bit hård getost från Tennerifa och Jesse James med Brad Pitt. Vinet är från Château de Lisennes, tidigare okänt för mig, som ligger i byn Tresses i regionen Ente-deux-Meer, Bordeaux. Vingården är på ca 50 hektar och det är väl mest känd för sin rosé. Druvblandningen är 50% merlot, 40% cabernet sauvignon och 10% cabernet franc.
Vinets färg är mörk röd, för att vara en rosé. Man skulle lätt kunna tro att det är ett lättare rödvin bara genom att titta på färgen.
Doften är fräsch och ungdomligt fruktig. Bärig med fina toner av hallon.
Smaken är torr och ganska stram. Vinet är örtigt med inslag av hallon och eldigt. 12,5%.
Det här vinet blir en besvikelse för mig. Visst är doften ok, men smaken är lite för stram och eldig. Just ikväll ville jag ha något lätt och smaskigt. Förra rosén jag provade överglänste lätt den här.

Inga kommentarer: