söndag 6 juli 2008

2005 Beringer Old Vine Zinfandel


Va sjutton är jag sugen på? Bourgogne? Sydafrikansk shiraz? Tysk riesling? Näe, det får bli en zinfandel. Efter lite stark indisk tikka masala, så lägger frugan och jag oss i soffan. Njuter av vårt nyrenoverade vardagsrum. Våra nyinköpta möbler blev riktigt bra. Vi sätter på hyrfilmen En spricka i kristallen och jag häller upp ett stort glas vin till mig.
Den här firman startades av två tyska bröder, Jacob och Frederick Beringer, redan 1876! Sju generationer senare säljer dom till Fosters år 2000. Beringer kan stoltsera med det äldsta vineriet i Napa Valley. Druvorna till det här vinet kommer mesta dels från tjugofem år gamla vingårdar, som ligger vid kusten i norra Kalifornien. Här är vädret idealiskt med varma och soliga dagar, och svala vindar från havet på nätterna. I slut cuveén har man även skvätt i lite Petit Syrah och Carignan.




Vinets färg är klart och rött. Ingen tjock sylt här inte.
Doften bär tydliga spår av fatlagringen. En burk blåbär/vanilj sylt är också tydlig. Vinet är fruktigt och efter en kort tid i glaset hittar lite björnbär och gräs fram.
Smaken är medelfyllig och på inget vis syltig. Utan återigen tydlig på fat, blåbär och björnbär. Vinet har en riktigt fräsch frukt och en bra syra. Eftersmaken är inte den längsta. Men slutbetyget blir ändå helt ok, för när det är dags och gå och lägga sig, ser jag att flaskan nästan är helt tömd.




2005 Beringer Old Vine Zinfandel, USA, 100:-

Inga kommentarer: