torsdag 12 maj 2011

2007 Chassagne-Montrachet Vielles Vignes Bruno Colin

Åh, vilken galet bra doft. Jag har landat rätt i bondgården med nygödslad åkermark runtom. Här finns också den finaste myllan och mossan. Frukten går åt det mörkare hållet och allra tydligast känner jag söta bigaråer. Under allt det här finns en liten ton av stjärnanis. Wow, det här gillar jag skarpt. I munnen är vinet fräscht och lätt med en ren frukt. Mörkare toner, bigaråer men också en känsla av mogna mörka jordgubbar. Vinet har läckra inslag av jord, mineraler, metall och ursprung. Jag tycker mig också känna någon grönsak, det närmaste jag kan komma på är blekselleri. Visst kanske det finns ett litet hål i mitten av vinet, men skit i det, det smakar riktigt bra ändå. Avslutet ligger inte heller kvar i all evighet, men vem bryr sig när man redan är förälskad i det. Det här smakabra helt enkelt.

Det här vinet släpptes för ungefär två år sen på SB. Jag har mycket svårt att hitta ett bra Bourgognevin under 300:-, men det här är undantaget som får mig att vilja ta upp jakten igen. Jag provade aldrig vinet när det släpptes, kanske har två års ryggläge hjälp till att skapa denna lilla juvel. Efter en enkel sökning på nätet lyckas jag inte hitta någon djupare information om vinet och vineriet.

SB : slutsåld
Pris : 185:-

Inga kommentarer: