måndag 14 december 2009

Träffsäkert hos Stephan.

Herrmiddag ute i skogen hos Stephan tackar man inte nej till. Av erfarenhet alltid något utöver det vanliga. Även så denna gång, då dagen började med olika skjutövningar. Här besitter jag noll erfarenhet, så det gick ju som det gick. Jag kan ändå känna en stark dragning åt att få erhålla jaktlicens och tillbringa dagar i skogen. Fälla ett villebråd, stycka och laga något delikat, samt matcha vin till anrätten.
Efter skjutövningarna så blev det en bra stund i bastun med en öl i handen och snöflingor som sakta dala ner utanför fönstret. Därefter bjuds vi på några klassiska ungerska grytor som var bland det godaste jag ätit på länge. Vinerna drack vi under hela kvällen, men några anteckningar skrev jag inte ner. Utan denna kväll fick helt enkelt njutas avslappnat och ledigt. Jag lämnar någon kort uppfattning bara om vinerna i det här inlägget.
Fruktigt och smekande gott. Mörk frukt med bra syra. Ett drickfärdigt vin från Côtes-du-Rhone som visar hur bra årgång 2007 är.





Läckert med fina hallon toner. Frisk smak med drag åt hallon och ljust bröd. Inte superkomplext men ack så gott.
Alexandre Bonnet Perle Rosé Brut, SB 7471, 249:-


Läcker mogen doft fylld med brokna äpplen och bröd. Mognadstoner i munnen med frisk smak fylld med fallfrukt av sorten äpple. Brödig och komplex. Den här var verkligen god. Helt rätt tillfälle att få prova.







Fantastisk doft, väldigt fruktig doft med läckert animaliska toner och rått kött. Fruktig och väldigt smakrikt med toner av rått kött, blod och mörk frukt. Lång och god eftersmak. This is my cup of tea! Mycket gott från Bierzo, Spanien.

2005 Exaltos, Dominio de Tares, SB 75659, 195:-







Mogen doft med läckra portvinsassociationer. Russin, fikon, dadlar och mogen frukt i munnen. Det här är andra gången jag provar det här vinet på dess 10årsdag. Förra gången var det 1998 som jag minns som snäppet ännu mörkare och chokladigare, läs gärna om det här. Men oavsett så är det häftigt att prova och för mig är riktigt gott. Säga vad man vill om just Amarone, men när den är mogen så faller jag för den iallafall.
Tack Stephan för ett dygns break ute i skogen från all julstress. Vi ses snart igen och då j....lar!


Inga kommentarer: