tisdag 26 februari 2008

Coeur du Berry



Ikväll fortsätter jag på det som är kvar i flaskan på Le Gascogne par Alain Brumont från igår. Vinet har kvar sin fräscha doft. Smaken är nästan identisk mot tidigare, möjligen har det tappat något i sin kraft. Det är dock ett riktigt trevligt vin fortfarande. Jag kommer på mig att jag tycker faktiskt det här vinet är gott.
Coeur du Berry är en romantiskt hjärtformad getost, som är täckt med en ätbar aska som traditionellt görs av brända vinblad eller vinstockar. Tillverkningen sker endast i ett litet område i närheten av byn Saint Valentin söder om floden Loire.
Doften på osten är faktiskt litet jästigt. Konsistensen är fast men ändå härligt krämig. Smaken är dämpad syrlig med en rund och len getmjölkssmak. Efteråt hänger en viss nötighet kvar i munnen. Jag är så svag för goda ostar.
Vinet i kombination med osten är ikväll inte optimal. Här ville jag ha en Sancerre. Det får bli en annan gång. Däremot åker gårdagens ratade Breton kex fram och ikväll gifter dom sig härligt med getosten.

//Micke

Inga kommentarer: