måndag 22 februari 2010

2007 Ravenswood Vintner´s Blend Zinfandel

Jag får tips om att testa nya årgången, 2007, av trotjänarn Ravenswood´s bas-zin. Han talade med en sån entusiasm att jag tog och köpte med mig en flaska på en gång. Min erfarenhet säger mig annars, att amerikanska viner under hundringen är sällan bra.

Direkt ur flaskan är doften till en början litet blygsam. Den är till och med ganska alkoholstinn. Jag känner igen de typiska zin-tonerna så som plommon och blåbär. Efter en stund öppnar den upp sig och växer i doften med inslag av örter, choklad och sötlakrits.

När vinet är i munnen blir jag förvånad över dess lätthet. Jag hade förväntat mig en mer syltig smak, men här är frukten fräsch och syrlig. Många kanske skulle uppfatta den som tunn, men jag tycker den lutar mer åt det slanka hållet. Klassiska zin-toner även här. Plommon, blåbär, björnbär och en alldeles underbar chokladnyans. Alkoholen lämnar ett skönt varmt avslut.



Jag måste säga att jag är glatt positiv till vinet. Det är förstås inget stort vin, utan bara ett mycket gott vardagsvin helt enkelt.

2007 Ravenswood Vintner´s Blend Zinfandel, SB 26001, 99:-

Inga kommentarer: