måndag 8 februari 2010

2006 il Bacialé Monferrato Rosso


Jag har alltid gillat vinerna från Braida. Deras Bricco dell´Uccellone var det vin som väckte mitt hjärta för Barbera. För mig har dessa viner något burgundiskt över sig, något sexigt och sensuellt också. Men visst har priset på dessa viner blivit högre och ikväll får jag nöja mig med deras billigare alternativ. Il Bacialé har en lite annorlunda och intressant druvmix. Här är det 60% Barbera, 20% Pinot Noir, 10% Cabernet Sauvignon och 10% Merlot. Namnet il Bacialé kommer enligt bakside-etiketten från den person som i slutet av 1800-talet arrangerade äktenskap bland lokalbefolkningen.
Direkt upphällt i glaset har vinet en doft av smultron och rosor. Men även lite tungre toner så som choklad och torkade kryddor. När vi fått vädrat sig lite så kommer den mer klassiska doften av tydliga körsbär.
I munnen är vinet läskande med sin härligt höga syra, som är så typisk Barberaviner. Toner av friska fräscha hallon och lite smultron blandas med choklad. Frukten känns klingade ren. Avslutet är rejält friskt och salivbildande med ett litet stramt grepp. Gott!

Inga kommentarer: