torsdag 19 november 2009

Ska det vara så svårt, att gissa rätt?

Det var ett tag sen sist jag och Patrik hade våra mitt-i-veckan provningar, så nu var det äntligen dags. Han hade redan talat om att han ville stå för bägge vinerna ikväll, för han hade ett tema som han tänkte prova. Spännande, tänkte jag.
Så med något för svala viner, pga att de legat lite i en kall bil, tog jag mig ann första glaset.
En trevlig animalisk ton, lite jordig samt lite körsbär. Efter en stund värms vinet upp mot ceder, blyerts och fat. Smaken är läskande och har en frisk syra. Känns polerad och rätt så mogen, med toner åt lingon, röda bär, ceder och blyerts. God!



I andra glaset hittar jag:
Tydligare på svarta vinbär och lite mörkare i doften än första glaset. Annars en rätt så sluten doft. I munnen är det dock betydligt stramare och har mer framträdande tanniner. Syrlig smak med toner åt svartavinbär och ceder.


Ok. Vad kan vi ha i glasen då? Först känns det som Toskana men när vinerna når en varmare temperatur och cedern samt blyertsen kommer fram känns det mer som Bordeaux. Jag påpekar att vinerna påminner om varandra. Att det kanske t.o.m är ett och samma vin, där glas nr 1 är äldre än nr. 2. Men lika snabbt som jag kastar ur mig det, så blir jag osäker och fladdrar åt Toskana igen. Ska det vara så förb... svårt att känna skillnad på det vräker jag ur mig. Så jag gissar på att det är Toskana men kan likväl vara Bordeaux!!?

Svar:
Jaha, någorlunda rätt. Jag gissade på ett pris på 130-160kr, så jag måste ändå säga att jag blev imponerad av hur goda dom var för sin ringa peng. Min favorit var helt klart 2002. Den var mycket mer läskande och flörtig, medans 03:an t.o.m var lite osammanhängande och spretig. Det varma klimatet 03 hade gjort vinet mörkare och mulligare än sin föregångare.
2002 Ch. Bellevue

2003 Ch. Bellevue


Tack Patrik för att du vidga mina vyer inför vardags-bordeauxer. Det dricker vi alldeles för lite av.

Inga kommentarer: