måndag 9 november 2009

Bortbjudna på lite gott.....

Nu tyckte grannarna att det var dags att bjuda igen. Så det var riktigt skönt att direkt efter arbetet knalla dit och bli bortskämd. Med vetskap om min nördighet vad gäller mitt vinintresse, så tycker dom det är extra roligt att köpa vin och låta mig prova blint och jag uppskattar gesten såklart. De är väldigt noga med att påpeka att jag självklart borde gissa rätt också, så här gäller det att skärpa till sig.



Vin nr 1.

Doften är fräsch och schysst kryddig. Inititivt kommer inslag av charkuterier och vitpeppar. Rätt mörk frukt med tyngdpunkt på körsbär. Tydligt fatig. Smaken är stram och skönt sträv. Vinet har en bra syra och levererar mörk frukt. Körsbär och peppar är tydlig, men också de fatiga inslagen. Vinet är gott.



Jaha, så var det dags för en kvaliciferad gissning. Med tanke på de kryddiga inslagen och charken, det strama och peppriga inslagen, så faller min gissning på en Chateauneuf-du-Pape från standarssortimentet.

Svar: 2004 Marques de Riscal Reserva, Rioja, SB 2573, 136:-


Min palett på Rioja är minst sagt otränad. De kunde inte valt ett bättre vin för att se mig misslyckas. Men jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad. Rioja är dill och kräftspad i min erfarenhet, men det här var ju riktigt gott. Tack för den lärdomen.

Vin nr. 2

Frisk doft med en del söta bär. Jordgubbar. Spännande menthol och en fin blommig touch. Smaken är rejält frisk och bär på en riktigt hög syra. Vinet känns lite tunnare och bär på ett mycket kortare avslut än det förra. Syrliga körsbär är riktigt tydliga.

Nja, det här borde vara Italien, och med tanke på det superhöga syran så är det säkert Barberadruvan.





Svar: 2007 Santa Vittoria Langhe Rosso, Piemonte, SB 95386, 99:-

Ja, se där. Lite heder vann jag tillbaka iallafall. Druvmixen är 70% barbera och 30% nebbiolo. Normalt är det här precis vad jag älskar, men faktum är att just ikväll var Rioja storebrorsa och den här lillebror.

Tack Patrik och Susanne för en jättetrevlig kväll och en underbar gryta. Nästa gång är det vår tur.



Inga kommentarer: