onsdag 4 mars 2009

2006 Enamore


Jag har största respekt för Allegrini. Hans viner är riktigt goda och levererar jämn kvalitet genom åren. Här har han börjat ett sammarbete i Argentina med Bodega Renacer. Här har man torkat druvorna före pressning precis som på samma sätt som man gör amarone i Italien. Druvmixen är 50% malbec, 25% syrah, 22% bonarda och 3% cabernet franc. Skördeuttaget ligger på hyvsat låga 35 hektoliter/hektar.
Doften sjunger katrinplommon. En hel del mörka bigaråer finns med i plommonhögen. På toppen av det en trevlig choklad ton. Doften är fräsch och inbjuder till att få smaka.
Smaken är också väldigt fräsch och mer lagd åt elegans än kraft. Det tycker jag att även Allegrinis amarone går åt. Han väljer bort de botrytis angripna druvorna till amaronen och får då inte så "sött" vin. I Enamore får jag samma upplevelse. Tonerna går förstås åt katrinplommon, mörka bigaråer och choklad, men även en tydlig kryddighet. Avslutet är gott och långt med viss eldighet (15%).
Jag kommer på mig själv att flera gånger jämföra vinet med just amarone. Vilket får mig att skämmas lite då jag nyss läst senaste Livets Goda och Anders Enquist inledning. Jag tar mig i kragen och säger till mig själv; Micke, det här är från Argentina och ska inte smaka Italiensk amarone! Visst är vinet gott, och jag är glad att fått prova det. Jag kommer inte köpa fler för att följa utvecklingen på det. Wine Spectator gav vinet 90 poäng för övrigt.

Inga kommentarer: