torsdag 16 oktober 2008

2002 Chablis Grand Cru "Les Preuses"



När alla andra jagar 2005 Bordeaux så lutar jag mig tillbaka och provar en Chablis. Det är annars väldigt lätt att dras med i den hype som råder kring 05 Bordeaux, men jag har bestämt mig för att hoppa över denna århundradens årgång.

La Chablisienne har kanske inte det bästa läget i Les Preuses, men det här är klart den bästa Chablin jag druckit. Jag har ju tidigare deklarerat att jag inte är en stor fantast av Chablis, så jag har inte provat så många. Den jag smakade på senast var den här.

Doften på Les Preuses är fruktig. Här känns vått ylle igen, men på ett positivt sätt. Tydligast för mig är ändå den härliga godisdoften som påminner om geléhallon eller hallonbåtar. Lägg där till en svag ton av gula frukter. Det här lovar gott.

Smaken är torr och fruktig. Smakrikt med mineral och vått ylle. Vinet har en ganska låg syra men smakar väldigt gott. Avslutet är långt och doftens godisdrag kommer här igen. För mig var det här vinet godare när det kom upp i temperatur, runt 18-19 grader. Är det något som ni andra upplevt?

2002 Chablis Grand Cru "Les Preuses", 349:-

Inga kommentarer: