söndag 18 oktober 2009

2007 Casamatta


Jag har ännu inte provat Bibi´s Testamatta, men hoppas på att få göra det snart. Bibi Graetz fick stor uppmärksamhet när hansandra årgång av vinet, Testamatta 2001, blev belönad med Best Red Wine på VINEXPO 2003 i Bordeaux. Testamatta kan översättas till Tokskalle. Casamatta översätts till Bunker.

Sangiovesevinet Casamatta ifrån Vincigliata strax utanför Florens är resultatet av ett långt samarbete med vinmakaren Alberto Antonini, ägaren Bibi Graetz och ett antal odlare av högklassig Sangiovesefrukt. Målet har varit att ta fram ett ursprungstypiskt vin i modern stil och framhäva druvans mest positiva attribut. Vinet har genomgått kallmaceration under ett dygn, och sedan jäst vid 30 grader. Efter ca en veckas skalmaceration har vinet pressats och lagrats i små fat under 10-12 månader innan buteljering. James Suckling som skriver i Wine Spectator gav årgång 2008 88 poäng.

Direkt från flaskan har vinet en fruktig och ung, bärig, lätt doft. Jag får associationer av en enklare chianti. Svaga toner av örter finns där också. När så väl vinet fått tagit några djupa andetag i glaset träder vanilj och kola fram. Nu finns där också en läcker elegant mix av jordgubb och körsbär.

I munnen överraskar vinet mig lite. Med sin ljusröda färg och initialt enkla doft är det i munnen faktiskt rätt visköst. Frukten är silkeslen i munnen. Mitten är riktigt bra på vinet. En härlig mix av jordgubbar och körsbär blandas på gommen. Avslutet är kanske inte det längsta, men endå helt ok. Lätt eldigt (12,5%).

Jag gillar vinet. Det är så mjukt och silkeslent med den där mycket smarriga mixen på bären. Lätt att dricka.

2007 Casamatta, Bibi Graetz, Toscana, SB 81515, 109:-

4 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej Micke!

Jag köpte faktiskt Testamatta 2001 och tog med på en provning för drygt fem år sedan. Riktigt tufft och knutet vin. Alla utom jag fick det helblint och jag minns att flera gissade på Tannat och Madiran. Det var givetvis allt för ungt att dricka då. Idag hade det kanske smakat bra.

Priset känns för högt men får du chansen att prova ska du definitivt göra det.

Jag visste för övrigt inte att han breddat portföljen med fler viner.

Bästa!

/ MV

Micke sa...

Hej MV
Det förvånade mig, jag fick en känsla att Testamatta skulle bygga på elegans och djup.
Visst är prislappen hög, den slåss bland många bra kvalitetsviner i samma fack.

Jag uppskattar din rapportering i Chateauneuf-du-Pape. Ingen annan bloggare ger en sådan djupdykning av enskilda producenter.
Ha det gott!

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Man får tänka på att vinet endast var 2 ½ år gammalt och i det närmaste nybuteljerat. Att vinet var lovande fans det inga tvivel om men det var väldigt tufft i stilen. En av provarna som brukade vara flitig med att dokumentera sina intryck skrev så här (svensk men skrev allt på engelska):

2001 Testamatta, Bibi Graetz, Tuscany

Extremely dark ruby with bluish rim. Mysterious anonymity in the smell despite the colour. Style and design. The taste is very harsh from pronounced tannins. Very long and fine after taste. The question is if the fruit will cover the tannins in the long run. For that risk I give this a rather large span from 92 to 96 points.

Jag hade gärna provat vinet idag för att se hur utvecklingen gått. Tyvärr köpte jag bara en flaska.

Visst är priset okej i förhållande till andra stora viner men då var det lite högt för en helt okänd förmåga.

Kul att Chateauneuf du Pape rapporteringen uppskattas. För mig är det som terapi i avsaknad av sommarens sköna möten.

Ha det!

/ MV

Micke sa...

MV

Verkligen en målande beskrivning på vinet. Det gör mig bara ännu mer nyfiken.

Jag kan inte med ord uttrycka min avundsjuka över dina sommarminnen.:-)

Fortsätt det goda arbetet.....

VH