torsdag 24 februari 2011

2009 Pino Nero, Terreno

Vinet har en ganska blygsam doft. Jag hittar ändå lite trevliga skogsbär. Överlag en väldigt burgundisk stil i den lite billigare klassen. I munnen händer det väldigt trevliga små saker. Goda syrliga hallon, lite jordgubbar och en del röda körsbär. Vinets syra är pigg,fräsch och påminner om apelsin. Kroppen känns slank och burgundisk, alltså på till dess fördel. Jag tycker att vinet är något för eldigt och framför allt i sista svanstippen kommer det en del inlagda jordgubbar i sprit associationer.

Det här är den första årgången av Pino Nero (Pinot Noir) från svenskägda Terreno i Chianti Classico. Produktionen är ganska liten, jag tror det handlade om tre fat. Priset ligger omkring 170:-.
För mig så var det första gången jag provade en Pino Nero, och jag tycker det här vinet är gott. Med sin fräscha, rena och lätta stil står det väl mot en Bourgogne i samma prisläge.

2009 Pino Nero, Terreno, Chianti Classico, Toscana, Italien.

Inga kommentarer: