tisdag 8 mars 2011

2003 Lignanello, Terreno



Svenskägda Terreno ligger i hjärtat av Chianti Classico. Mats Ruhne och hans familj har drivit gården sedan slutet av åttiotalet. Totala vinarealen är 25ha och ca 150 000 flaskor produceras. Många av oss har också besökt deras vinotek på Kungsholmen, där dom var först med att ha vinomaticmaskiner. Maskiner som legendariska charkuteristen Falorni har argenturen för. Ett måste när man är i Greve in Chianti är att besöka Falorni´s butik, sagolik.
Lignanello görs de år då kvalitén på druvorna är exceptionell. Vinet lagras 24 månader på nya franska ekfat och 24 månader i flaska innan det släpps för försäljning. Vinet är gjort på huvudsak sangiovese och merlot med inslag av cabernet sauvignon.

Vinet doftar gödsel, mylla och har en hel del brända toner. Tydlig på fat och då tänker jag på hårt rostade sådana. Franskrostat kaffe. I munnen rejält fatig och mycket brända toner. Klassiska sura italienska körsbär.

Det här vinet var inte i min smak. Jag vet inte om det är den varma årgången eller vad, men för mig känns fatkaraktären grovhuggen och inte helt integrerad. Om dom brända tonerna har med värmeböljan 03 vet jag inte, men det känns så. Det var synd att min upplevelse var som den var, när jag i övrigt håller Mats som en oerhört trevlig och sympatisk man, men jag skriver vad jag upplever. Har du provat vinet och fått en annan upplevelse så lämna gärna en kommentar.


SB : slutsåld
Pris : ca 430:-

6 kommentarer:

Italienska viner sa...

Har aldrig provat Lignanello 2003 men kan mycket väl tänka mig att den är rejält solbakad. Priset känns ganska väl tilltaget, Vinminvin har den för 290SEK.

http://www.vinminvin.com/Hem/Vin/tabid/120/CategoryID/43/List/0/Level/a/ProductID/129/Default.aspx

/Patrik

Micke sa...

Hej Patrik
Jag skrev ca för jag kom inte riktigt ihåg, men den låg nånstans mellan 330-350 + moms. Men även Momento Massimo, deras supertoscan som ligger i b.s., på 350:- känns också lite högt?

Fredrik sa...

Köpte 1999:an eller var det 1997:an på plats 2008 och vred nacken av den straxt efter hemkomst. Fann den riktigt trevlig. Mitt vinintresse var i sin linda men skulle nog komma ihåg all ek som du hittade i 03:an. Löv och multnad med en viss charm är det jag kommer ihåg och att korken var genomsur. (20€)

Svårt att greppa Terreno, hjärtat klappade hårt för dem runt 2008 men nu kan jag inte säga att stilen tilltalar särskilt.

Micke sa...

Fredrik- det torde vara det varma 03 som inte gjort vinet något gott. Skulle vara intressant och få prova en 04 eller en 06:a.

Finare Vinare sa...

2003 Momento Massimo var riktigt bra när vi testade den på Terrenos vinotek - 350 pix känns nästan hanterligt - och nollsjuan var ännu bättre. 2009 bör man hålla utkik efter när de kommer någon gång 2013.

http://vinare.blogspot.com/search?q=momento+massimo

Tyvärr är deras chianti classico-viner inte av samma kaliber som supertoscanaren.

Micke sa...

FV- det var längesedan jag provade Massimo så jag kommer inte riktigt ihåg smaken, men det låter på er som om jag borde testa 09:an.