söndag 27 mars 2011

2008 Le Volte

Två av mina vänner rekommenderade mig att prova nya årgången av Le Volte. Absolut tänkte jag och åkte till mitt lokala systembolag och ryckte en flaska från hyllan utan att begrunda årgången. Jag fick med mig 2008 men det var 2009 som var den jag var ute efter. Enligt rykten ska vinet ha fått 93 poäng av Robert Parker. Tredje-vinet från Tenuta dell´Ornellaia är uppbyggd på Sangiovese, Merlot och Cabernet Sauvignon. Druvorna är inhandlade från kontrakterade odlare. De olika druvorna vinifierades var för sig i små rostfria tankar, vinet fick sen ligga och vila i tio månader på 2-4 år gamla barriquer som tidigare använts för Masseto och Ornellaia.


Doften har en mörk frukt åt plommon och svarta körsbär som blandas med mosade jordgubbar. Här finns också lite fat, vanilj, choklad och eneträd. En sprits av Coca-Cola. Jag lockas av doftens finess och elegans. Munnen fylls av en slank mörk frukt med toner av plommon och mörka körsbär. Vinet är härligt balanserat med en mjuk fin kropp, gömda tanniner och en alkohol som är på njutbara 13,5%. Precis innan avslutet ploppar lite läcker röd frukt upp. I svansföringen finns mix av röda o mörka bär, svarta körsbär/hallon. Efter nån timme så är körsbären mer syrliga och ett dis av vägdamm kan läggas till i avslutet.

Det här var gott och slank lätt ner pg a sin drickbarhet. Några 93 poäng kan jag inte ge den här årgången, visst det är mycket gott, men det får kanske inte mig att bli berörd. Nu skulle det vara roligt att prova och jämföra med 2009, jag får se om det hinns med.


SB : 32472

Pris : 159:-


2 kommentarer:

Vintankar sa...

Hej!
Jag drack ett glas av 2009:an på en vinbar i Rom för 14 dagar sedan.
Jag hade inget tilltugg utan bara rätt av. Det kändes lite väl tanninrikt för mina smaklökar. Jag hade sparat vinet något år och är rätt övertygad om att 2009:an kommer att utvecklas väl på något års sikt.
Ornellaias andra vin Le Serre Nuove årgång 2007 drack jag för första gången under samma resa. Detta var ruggigt bra, men förstås då har priset hoppat upp en del.
Allt finns lite mer utförligt beskrivet på bloggen.

JC

Micke sa...

Hej JC, Rom lät inte allför dumt att vara i :)
Trevlig blogg du har, nu har jag lite och läsa igenom. Jag har inte provat Le Serre Nuove ännu, men har alltid hört gott om den. Missade den nu senast tyvärr. Ska hålla utkik efter den nästa gång.