torsdag 17 mars 2011

2006 Aglianico del Vulture

Den här flaskan fick jag som gåva. På dess hemsida går att läsa att företaget Vigne del Vulture föddes ur en pasion för vin av sex killar, med ett gemensamt mål "att producera högkvalitativa viner". Produktionen vakas av en skicklig hand från en "alkemist" vid namn Umberto Trombelli.

So far so good, men vid första attacken med näsan får jag en ganska anonym doft. Efter en stund i glaset vaknar den till och ger ifrån sig spritiga syrliga italienska körsbär, lite nagellack, örter, lite fat, mossa, pelargon och katrinplommon. I munnen funkar den inte alls. Det första som känns är en tydlig spritsighet mot tungspetsen. Nästan som ett sånt där tuggumi som fräste som kolsyra i munnen när man ar liten. Vinet känns i obalans mellan frukt, syra och alkohol. Rejält sura körsbär blandas med lite russin. Smaken är torr och syran är riktig vass. Inte för jag är en expert på området, men jag får känslan att syran är manipulerad. Den känns utanpå-liggande och oäkta. Avslutet är torr med en viss mineralitet av dammig grusväg.

Oj, det blev en total sågning av vinet, men är det inte bra så är det inte bra. Jag fick uppfattningen att vinet skulle ha en prislapp runt 180:-, och det gör mig mörkrädd. Är det någon annan som provat vinet? I så fall vad tyckte du? Någon som har en förklaring till kolsyreattacken mot tungspetsen? Det kändes inte korkskadat. Kan det vara en efterjäsning? Kan det ha skadats under transport, värmeutsatt?


SB : inte tillgänglig
Pris : ca 180:-

Inga kommentarer: