söndag 13 mars 2011

2003 Seghesio Old Vine Zinfandel



Blint :

Läcker doft packad med svartavinbär, hmm...cabernet sauvignon? Är det inte lite blyerts där också. Frukten känns sval, inte sötfruktig, hmmm.... gamla världen? Frankrike? Svartavinbär med lite blåa plommon också och en viss parfymerad dust. I munnen tydligt med svartavinbär och oj, stram och fylld med pulvriserade tanniner. Mmm..Bordeaux? Cab dominerad? Avslutet är torrt och har en del mineraler och en dammig grusväg. Det måste väl vara Bordeaux? Men den känns lite boostad emellanåt, ett snäpp högre alkohol. Australien? fortfarande cabernet dominerat? Nej, frukten känns för stram och torr, måste vara Bordeaux? Efter en halvtimme har det tillkommit lite fina mognadstoner både i doft och smak. I doften hittar jag också körsbär i likör. Bordeaux 2003? I munnen har nya nyanser uppenbarats iform av fikon, choklad och körsbärkärnor. Nu är också syran mycket mer påtaglig. Det är gott. Väldans gott!


- Bordeaux? 2003?, frågar jag försiktigt.

- Nej. Inte Europa.

-Nähe?? Ja, då är det Australien och en Cab. dominerad men chansning också på Kalifornien Cab ?

- Nä. Cali är rätt men ......




Shit va svårt det är med blindprovning, men så j...la kul. Jag lånar några ord från MMM-vin:


Numera vet jag så mycket att jag inser hur lite jag vet.


Så himla rätt.

SB : slutsåld
Pris : 294:- nyhetssläpp juni 2006



//Tack Lasse för att du satte mig på plats ;)

Inga kommentarer: