tisdag 15 februari 2011

2007 Domaine de la Janasse Terre de Bussière

Den här vinet bloggades det en hel del om förra sommaren. Nu har Gabriel på Bristly fått hem en ny sändning av vinet. Den blev väldigt uppskattat av Finare Vinare, Frankofilen, Konjären och Svenssonsmakaren. Förväntningarna är därför ganska höga.
Det är en ganska okristlig druvblandning i detta Rhone-vin, 55% merlot, 25% syrah och 10% grenache. Gabriel nämner att det finns lite drag av Bordeaux i vinets stil, allt låter mycket spännande. Jag har ändå insikten att för 109:- kommer det inte att ge mig ett minne för livet, men kanske en hel del goda viner till sommarens stunder på landet.


Doften är lite eldig och ger ifrån sig en viss mineralitet, som jag snappar upp i lite järn. Mörk solvarm frukt som drar åt blåa plommon, svag mörk choklad, en örtkvist och smått medicinala toner. Smaken är alkoholvarm och bär på lite brända toner. Syrliga mörka körsbär, plommon och tranbär. Syran är ok och stramheten finns där i en lite uttorkande munkänsla mot slutet. Avslutet är inte av det länre slaget, men bär på en viss mineralitet dock.

Jag vet inte om det bara är jag som är extra känslig mot alkoholen just nu, men faktum är att jag blir lite obekväm med % ändå. Dag 2 har jag kylt ner den till 16 grader och nu funkar det riktigt bra. Vinet visar upp en mycket trevligare stil, där inslag av korvkan läggas till i doften. Bonne!

OK, jag delar inte helt de andras uppfattning, men ser fram emot att testa den igen i sommar till grillen.

SB : 72982
Pris : 109:-

4 kommentarer:

Anonym sa...

Merlot i majoritet från Rhone. Tackar så mycket för den konsumentupplysningen. Detta vin stod på min "att ha"-lista, men nu åkte den ner till prio-kanske.

Micke sa...

Jag är nog den ende som kanske inte blev lyrisk över det här vinet bland bloggarna. Men det handlar väl mer om tycke o smak än om kvalitet, för kvalitén är det inget fel på.

Anonym sa...

Killen är en riktig vinpedofil som dricker viner som är yngre än tio år. Drick något med lite fylligare och rundare former och som har lite mer karaktär än en nyponros.
Benke bus.

Anonym sa...

Och Benke själv är uppvuxen på Red bull & Vodka....