tisdag 9 september 2008

2006 Concannon Pinot Grigio Limited Release


Höst i luften. Med nya numret av Livets Goda i min hand tågar jag över till "mitt" bolag och har en pratstund med butikschef Anders. Han har precis haft en liten provning med sin personal och tyckte den här var riktigt bra. Jag slår till på en butelj och längtar till barnen har gått och lagt sig, då jag läsandes min nya tidning kan sippra på ett glas vin. Nyfiken som jag är, kollar jag vad kritikerna har tyckt om vinet. Till min förskräckelse har både Livets Goda och Allt om vin gett vinet dåligt betyg. Varan kändes bra. För 89 spänn får man en riktigt tung butelj som är snyggt etiketterat. Flaskan känns som en Amarone eller Châteauneuf-du-Pape i handen. Ska man bli orolig? Har producenten lagt mer tid på förpackningen än själva innehållet? Det finns bara ett sätt att tar reda på det....



Doften går åt en trevlig melon ton. Lite honung finns där också, men tydligast för mig är ändå en känsla av konservetrad coctailfrukt. En liten touch av grape hittar jag också. Jag har bara provat ett fåtal Pinot Gris tidigare, så om det här är typiskt eller inte vet jag inte. För mig påminner det här i doften som en Vioginer, fast utan dess typiska blommighet.


Smaken hänger samman med doftens nyanser. Melon. Konserverad coctailfrukt. Avslutet har en känsla av grapefruktskött, inte tok bitter, som blandas med ett litet inslag av nötter. Ett enkelt vin som ändå är hyvsat gott, trots en liten hetta i smaken (12,5%!??).


Livets Goda är helt klart det bästa svenska vintidningen på marknaden.


2006 Concannon Pinot Grigio Limited Release, USA, 89:-

Inga kommentarer: